Classic Motorshow 2018: viisi huomiota ja paljon kuvia

Joko sinä olet vieraillut tapahtumassa? Jos et, niin vielä kerkeät paikalle huomenna sunnuntaina tai viimeistään ensi vuonna. Heti kärkeen uskallan antaa vahvan suosituksen!

Enemmän autokilpailuissa vierailleena, mutta vähemmän autonäyttelyissä käyneelle Classic Motorshow jätti jo oikean, ison autonäyttelyn tunnun. Yleisöä oli liikkeellä kuin Lahden MM-hiihdoissa konsanaan, sillä oma automme jäi reilut sata metriä kauemmas samalle parkkialueelle kuin vuodentakaisissa hiihtokisoissa. Messukeskukseen selvittyämme oli aika nauttia autoiluhistoriasta ja tehdä toki havaintoja itse tapahtumasta. Tässä omat viisi tärppiä:

Klassikkoautot ja entisöinti kiinnostavat sukupolvesta riippumatta

Edellisvuosina kaksipäiväisessä näyttelyssä on vieraillut noin 18 000 kävijää. Tänä vuonna tuo lukema tuskin laskee. Vieraat olivat pääasiassa luonnollisesti hieman varttuneempaa osastoa, mutta omaan silmään pisti myös iso määrä nuorempaa sukupolvea. Vaimon kanssa osastoilla kierrellessämme ei montaa hetkeä tarvinnut odottaa, kun vanhemmat herrasmiehet alkoivat kertoa omia muistojaan klassikkoautoista ja omista nuoruuden menopeleistään. Muutamalle pääsin onneksi kommentoimaan asiantuntevasti viereistä Alfa Romeota…

Näytteilleasettajat ovat aktiivisia ja autoilla on oma tarinansa

Jos aikaisemmin jäin kaipaamaan autojen rakentajia ja lisätietoja, niin nyt molemmat kohdat olivat hoidettu hienosti. Osastoilla oli muitakin kuin yksinään köllöttävät autot, sillä itse rakentajat kertoivat auton historiasta ja kuvia sekä päiväkirjoja oli lähes jokaisella osastolla runsaasti. Tästä iso plussa, koska monelle se rakentaminen on itse lopputulosta tärkeämpää. Lisäksi autojen alkuperämaa ja ikäkausi oli huomioitu esimerkiksi asiaan kuuluvalla musiikilla tai muilla kotimaasta kertovilla tuotteilla. Tänä vuonna tapahtuman erikoisteemana olivat brittiautot, joille oli varattu oma erikoisosastonsa. Sydämen asialla ja The Royal -sarjojen ystävät varmasti viihtyivät tällä alueella!

Oheisrekvisiittaa ja palveluntarjoajia oli paikalla runsaasti

Vanteita, kaasuttimia, pienoismalleja, vaatteita, autonhoitotuotteita ja vähän kaikkea. Jos ei mukaan tartu materiaa, niin ainakin ideoita mielen virikkeeksi.

Harrastajaystävällinen hinnoittelu

Mikäli näyttelyyn haluaa osallistua yhdistysosastona, niin näyttelypaikka on ilmainen. Myös yritysosastot on hinnoiteltu maltillisesti. Jos näyttelyyn haluaa mukaan osastoille, kannattaa kuulemma olla ripeä, sillä paikat ovat yleensä varattu loppuun viimeistään joulukuussa. Ja on syytä epäillä, että jatkossa ne varataan vieläkin nopeammin. Myös saapuvalle yleisölle parkkialueet ovat ilmaisia, kaukaisimmilta joutuu hieman kävelemään, mutta täytyy sanoa että ainakin allekirjoittaneen mahaa katsoessa pikku reippailu ei tee ollenkaan pahaa.

Klassikkoparkki on toinen näyttely

Jos varasit useamman tunnin aikaa itse näyttelyyn, varaa toinen mokoma parkkialueen kiertämiseen. Messukeskuksen pihalla on oma parkkinsa yli 30 vuotta vanhoille ajoneuvoille, joiden joukosta löytyy myös todellisia helmiä.

Ja loppuun tottakai, reilusti valokuvia.

Itä-eurooppaa, eurooppaa ja Ford

Lisää eurooppalaisia ja muutama kilpa-auto

The King lives.

Kaksipyöräiset ja muutama telamatollinen

Saksan lahjat autoteollisuudelle

Japanin vieraat

Jenkit ja britit

Yleistä tunnelmaa ja parkkipaikan bongauksia

Ja loppuun tärkeimpänä, oma TOP 5 satunnaisessa järjestyksessä:

Jo pelkän rekkarin pitäisi riittää.
GT40 Gulfin väreissä, ei vaan voi sivuuttaa.
Hienosti viimeistelty Taunus.
Kyllä Mk1 Mexico vaan vanhaankin rallimieheen toimii.
Ei vaan voi jättää listalta pois. Yksi Alfa Romeo GT Junior on mahdutettava mukaan.