Diesel-Mersulla Ruotsin MM-ralliin

Näin heinäkuun helteillä (?) on mukava (?) palata muistoissa vilpoisiin Ruotsin MM-rallin tunnelmiin. Eikä ihan mihin tahansa muistoihin, vaan niihin herkimpiin, joihin liittyy järjestyksessään toinen siviiliautoni Mercedez Benz 190 200D. Tuo  legendaarinen saksanseisoja ja nokivasara ehti kokea useamman mielenkiintoisen reissun ennen kuin se elintenluovutusten jälkeen haudattiin Kuusakosken hautausmaalle. Ruotsin MM-ralli oli luultavasti kaikista reissuista se ikimuistoisin.

Saksalaisten insinöörien taidonnäyte

Armon vuonna 2008 suuntasimme siis johtotähdellä kohti Ruotsin Karlstadia, jossa oli tarkoitus suorittaa koko MM-rallin reitin ennakkotutustuminen. MM-ralleissa ennakkotutustuminen eli nuotitus suoritetaan hyvin samoin kuin kotoisissa SM-ralleissa, eli reitin saa kahlata kilpailuviikolla läpi kahteen otteeseen valitsemallaan siviiliautolla.

 Näin jälkikäteen ajateltuna varoituskellojen olisi ollut hyvä soida jo tässä vaiheessa. Eivät soineet.

Matka alkoi luonnollisesti Ruotsin-laivalla, jossa tyrkkäsimme saksanseisojan komeasti Silja Linen autokannelle piikkipaikalle. Jari Ketomaa (rallin nelinkertainen Suomenmestari) teki matkaa samalla laivalla. Mersun nähtyään Jari tiedusteli, oliko meillä Ruotsin päässä odottamassa recce- eli ennakkotutustumisauto.
"Öö, mikä helvetin recce-auto? Tällä me vedetään, on tällä Suomessakin ajettu lumella ja jäällä!"
Jari tyytyi kokeneena Ruotsin kävijänä hymyilemään tyynesti.

Tukholman satamassa hyppäsimme autoon ja totesimme, että valot olivat jääneet päälle, auto ei starttaa ja olemme tässä vähän niin kuin tulppana koko laivan autoletkalle. Ei muuta kuin työntämään auto miehissä käyntiin ja matka jatkui. Pari rekkapekkapolakkia korkeintaan hermostui, eli ei vielä paha.

Pääsimme Karlstadiin, jossa kurvasimme kilpailukeskukseen. Liimasimme siinä Mersuun ennakkotutustumisnumeroita, kun Juho Hänninen (nykyinen Toyota Gazoo WRC-kuljettaja) hiihteli paikalle ja oli Ketomaan tavoin hieman epäileväinen autovalintaamme kohtaan: ”Tuollakos työ meinasitte nuottia tehhä?”
Edelleenkin kyllä, mikä on ongelma?

Ikkunoihin liimattavat ennakkotutustumistarrat

Kun viimein pääsimme reitille, totuus alkoi hiljalleen valjeta: Kaikki muut nuotittivat neliveto-Subaruilla, Mitsuilla ynnä muilla möröillä, joiden tupakansytytinkin maksoi enemmän kuin koko rakas Mersuni. Loskainen ja sohjoinen reitti oli nelivetoautoillekin haastava, saati sitten takavetoiselle Mersullemme. Siinä kun oli aamupäivä pyöritty muiden jaloissa ja tehty tulppaa reitille, aloimme hiljalleen kartturi Salmisen kanssa ymmärtää Juhon ja Jarin epäileväisyyttä.

Nuotituksen toisena päivänä alkoi sitten tapahtua toden teolla. Tulimme Rämmenin erikoiskokeen lähtöön, jossa järjestäjän toimitsija otti meiltä ennakkotutustumislipukkeen tarkasteluun. Vanha ruotsalainen herrasmies loi Mersuun ensiksi yhden pitkän katseen, kirjoitti merkintänsä lappuun, silmäili autoa uudelleen ja ojensi lanketin hiljalleen takaisin kysyen: ”By the way guys, which car do you drive in the rally?”

”Subaru Impreza”, vastaamme, otamme äkkiä laput kouraan ja ajamme pois. Ennen erikoiskokeen nuotitusta oli pakko ottaa huutonaurutauko: nämähän viisastelee täällä meidän nuottiautolle!

Mersu saatettiin 2000-luvulle kartturi Salmisen kameralla ja puhelimella... ...nuotituskuulokkeet katu-uskottavuuden takia... ...ja tähän ei oikein voi sanoa enää mitään.

Yhden erikoiskokeen – nimeä en onnekseni enää muista - puolivälissä sohjoinen lumi teki meille lopulliset tepposet: paakkuuntunut lumi jumitti auton vaihteensiirtäjän vivuston ja jätti päälle suurimman eli nelosvaihteen. Kyllä, 60-hevosvoimainen, nelivaihteinen diesel-Mersu etenee nelosvaihteella sohjoisella kylätiellä lähes äänennopeudella. Erikoiskokeen maalissa kytkin haisi ja savusi melko rankasti, ja perässämme oli arviolta 20 auton mittainen letka muita nuotittajia. Viimein maaliviiva pelasti meidät.

Tai niin ainakin luulimme. Jätimme maalipään tarkastuspisteelle viimeiset kytkinsavut ja kurvasimme piiloon seuraavalle soramontulle tekemään huoltotöitä. Muuten hyvä, mutta kyseisessä montussa oli Citroenin WRC-tiimi pitämässä nuotitushuoltoa. Eli Loeb ja Sordo vetivät sämpylää, kun me teimme Mersuun vaihdelaatikkoremppaa heidän telttansa edessä.

Jotta MM-rallien keltanokan nöyryytys olisi ollut täydellinen, 30 Citikan miehen lisäksi samaan monttuun liittyi seuraamme Ruotsin Patrik Sandell, joka sitten lopulta sijoittui rallissa meidän luokkamme kolmanneksi.
”Hey guys, do you need help?”, kyseli elokuvatähden näköinen ruotsalainen, kun makasin naama sohjossa Mersun alla.
”No, everything is fine, bara en liten problem med vaihdelaatikko!”

Sen jälkeen haimme paikalliselta Avikselta Skoda Fabian, ja Mersu piilotettiin hotellin takapihalle. 

Oli siellä myös ralliauto Reissun kohokohtia, miehemme neonkeltaisissa pääsee nostamaan ulosajanutta Sebastien Loebia

Itse kisassa aloitimme opetellen, mutta hitaasti kiiruhtaen vauhti parani ja rallin viimeisenä päivänä ajoimme lopulta ihan mukiinmeneviä erikoiskoeaikoja. Lopputuloksissa sijoituimme koko rallin sijalle 28. ja oman luokkamme sijalle 13.