Hitaasti mutta epävarmasti: Alfa-projekti etenee

Synkkä ja pimeä talvi alkaa olla selätetty ja jääpuikkojen lisäksi myös pudotuspeleissä putoavat jääkiekkoseurat ovat varma merkki keväästä. Vähän vihlaisee, koska oma suosikkiseurani tippui juuri. Vuodenvaihteessa asetin omalle Alfa-projektilleni pienen välitavoitteen: auton pinnassa pitäisi olla kevään koittaessa jokin muu väri kuin betoninraikas hiomaväri. Kestinkö tavoitteessa?

Tavallaan kyllä.

Talven aikana suurimmat pohjatyöt tulivat tehdyksi, ja ensimmäinen punainen väri ruikattiin Alfan niskaan tammikuun lopulla. Tämä väri on kaikkea muuta kuin viimeinen ja viimeistelty lopullinen pintaväri, vaan se toimii lähinnä tarkistamista varten, jotta suurimmat virheet paljastuisivat kiiltävän pinnan alta. Ja lisäksi on paljon mukavampi katsoa kiiltävää punaista kuin mattaharmaata. Lopputulos oli kaiken paklaamisen, hiomisen ja naputtamisen jälkeen yllättävän hyvä. Puseroon hiippaili jopa seitinohut tunne, että tämä raatohan saattaa joskus ihan oikeasti valmistua.

Is it red? Yes.

Pohjatyöt eivät suinkaan lopu vielä tähän, vaan sama sirkus pitää tietysti tehdä auton kaikille kääntyville eli oville, konepellille ja takaluukulle. Selkeää ja helppoa hommaa toki. Ainoa asia, josta isä varoitti, oli ovien lasinnostajan vaijerin katkaisu. Voitte varmaan sitten arvata, jäivätkö ne ehjiksi. No eivät jääneet kumpaankaan oveen, onneksi maailmalta saa uusia. (Jos ketään kiinnostaa, niin alla olevat kuvat saa klikkaamalla suuremmiksi)

Tämän auton historiassa edellinen omistaja oli teettänyt siihen mittavat peltityöt, joten pohjan ja muun rungon osalta selvisin suorastaan helpolla. Hitsattavia kohtia autossa oli kokonaiset kolme kappaletta. Ei harmittanut yhtään, sillä etenkin ruostepaikkojen hitsaaminen on aivan hanurista. Korin osalta homma etenee jatkossa auton pohjan ja pyöränkoteloiden puhtaaksi raapimisella ja tervaamisella. Pyöränripustuksen osat menevät hiekkapuhallukseen ja maalaukseen, pultit ja mutterit putsaukseen ja keltapassivointiin. Puslat ja muut tarvikkeet akselistoihin ja ohjaukseen tilasin kerrankin ajoissa, joten nyt vain tarvitsee hiekkapuhaltaa ja maalata niin pirusti että auton saa takaisin pyörilleen.

Etuakselisto...
...taka-akselisto...
... ja isot putkitongit sekä taltta kertovat siitä, että kaikki eivät irronneet aivan suosiolla.

Jos pitää muuten jotenkin kuvailla tätä vanha auton raadon rakentamista, niin se on ollut erittäin hyvä ja rentouttava harrastus. Kaikkea sitä, mitä esimerkiksi nimeltä mainitsematon ralliautoilu ei ollut enää moneen vuoteen. Jos laiskottaa ja ei kiinnosta, sammutan pajan valot ja lähden kotiin. Jos ei heti kiinnosta, juon kahvia niin pitkään kunnes alkaa kiinnostaa. Ja aina on alkanut kiinnostaa, mutta on myös kyllä kulunut kahviakin. Konttorirotalle hommassa on hienointa se, että työssä näkee välittömästi oman kätensä jäljen. Tietysti on myös ollut useita hetkiä, jolloin on valitettavasti nähnyt oman kätensä jäljen, mutta aina on parempi tulla enemmän omaan käteensä kuin isäänsä. Alkuperäinen idea tässä projektissa oli oman harrastuksen lisäksi siirtää isäukon vuosikymmenien kokemusta Alfan Romeoiden rakentamisesta hieman pojallekin, ja ihmeen hyvin olemme kyllä tulleet toimeen saman pajan katon alla.

Harakka tykkää kaikesta kiiltävästä!
Kaasari kasattuna ja puhallettuna. Uudet ja kiiltävät osat puuttuvat vielä, mutta laitetaan nyt jokin muu kuin maalauskuva.

Talvesta noin yleensä voi muuten mainita, että laitoin kroppaa oikein kunnolla likoon paitsi omien myös rouvan töiden puolesta. Kauniimpi osapuoli työskenteli talvella Lappeenrannan SaiPan kotiotteluissa sekä Rallin SM -sarjan ralliradiossa, joten minulle jäi vastenmielinen tehtävä istua katsomassa lätkäpelejä Kisapuistossa ja toimia ralliradion toimittajan hovikuljettajana. Mitäpä sitä ei kunnollinen aviomies tekisi rakkaan vaimonsa eteen!

Vatasen jalat ja Tiippanan kädet. Itäralli 2018
Hovikuljettaja hiillostaa Mikkelin Vaakunarallissa KIA WRC:llä pätkäquattroa.

Hyvää alkavaa kevättä ja pääsiäistä kaikille, meidän pääsiäisemme hurahtaa Helsingissä ja American Car Show’ssa!

Alfa Romeon edelliset rakennusvaiheet täällä, täällä ja täällä.

Jussi