Kymmenen kuvaa menneisyydestä: osa 3

Hyvin usein saatta olla käsillä tilanne, jolloin ei ole sanallisesti mitään annettavaa. Onneksi noita hetkiä varten on keksitty valokuvat, joita voi viljellä vailla suurempaa päämäärää ihmisten nähtäväksi. Näin tälläkin kertaa, alta löytyy kuvia autojen ja autoilun parista vuosien varrelta. Joukkoon mahtuu luonnollisesti muutama suoritus, jotka eivät menneet ihan kuten Strömsössä.

Audista on ollut juttua aikasemminkin, mutta kärsiihän "siipi-Quattroa" esitellä useamminkin. Kuva on otettu vuoden 2010 syksyllä järjestämästämme Q8 Oils -rallipäivästä, jossa Markku Alen kyyditsi Juha Kankkusen omistamalla B-ryhmäläisellä S1 Quattrolla onnekkaita kartanlukijoita. Ruokolahden Puntalan teollisuusalueelle saapui kourallinen uteliaita katsojiakin hämmästelemään Audin menoa. Istuin itse muutaman kierroksen Markun kyydissä, ja täytyy sanoa että hulluja olivat ne, jotka noilla laskivat Monte Carlon rinteitä. Turvakaaret muistuttavat enemmän huonekaluputkia, turvavöiden leveys on verrattavissa villalankaan ja voimaa on enemmän kuin Wärtsilän varavoimalassa. Respect!!

Jos joku asia on jäänyt lapsuudesta mieleen, niin tämä: alkutalvi Korpjärven Ponderosalla arviolta vuonna 1994 tai jotain sinnepäin. Järvessä on ollut jää useamman viikon, ja tässä olemme toiveikkaana kairaamassa reikää jään paksuuden mittaamista varten. Riittävä paksuus tarkoitti käytännössä kuvan ekologisen moottorikelkan vaihtumista vähemmän ekologiseen Toyota Starlettiin. Vasemmalla lemmikkimme Ili, ja kohtisuoraa minun ja isäni takana siintää rantakoivu jonka kylkeen tulen murskaamaan GT Corollani kymmen vuoden päästä.

MItähän tähän oikein sanoisi, parempi kun ei sano mitään. Tällaisella näkymällä starttaavia videoita löytyy läppäriltä vieläkin useita kymmeniä, tässä on käynnistetty nuotituksessa käytetty In car -kamera ennen kuin se kiinnitetään koelaudalle. Olemme Henkan kanssa jossain päin Mikkeliä tekemässä nuottitreeniä vuonna 2012. Ajokiksi on valikoitunut vaimon Seat, johon ei takuuvarmasti ole ollut minkään valtakunnan virallista lupaa. Rikos on jo niin vanhetunut, että tämä tuskin tarkoittaa ulkoruokintaa.

Tässä kuvassa minunkin tuleva kilpa-Corollani on käytännössä suoraan pakasta vedetty sen ensimmäisessä kisassaan. Kyljessä on vahva kannanotto Jaromir Jagrin ja Prahan kevään puolesta. Isäni istuu kartanlukijana ja Ari-Pekka Mälkiä ratin takana vuoden 2000 Kymen Jäärallissa Lappeenrannassa, huomatkaa tyylikäs WRC-henkinen etupuskuri lisävaloilla.

Harri Rovanperä ja South Parkin Kenny... ei vaan kyllä se olen minä kartturin paikalla. Pääsin Harrin viereen N-ryhmän Mitsuun Kuusamossa vuoden 2008 alkutalvesta katsomaan, miten ammattimies vie nelivetoista kilpa-autoa. Tuohon aikaan olin ajokouluttajana Juha Kankkunen Driving Academyssa, ja "isot pojat" sanoivat että käyppä tuossa Harrin kyydissä vähän ottamassa tuntumaa. Muistan ajatelleeni, että ei autoa voi osata ajaa näin hienosti ja itse en pysty koskaan ajamaan nelikkoa lähellekkään samaa vauhtia. Muutamaa päivää myöhemmin nykäisin oman siviiliautoni samalla pikiksellä hankeen, sen verran syvälle meni että kyseessä lienee vieläkin epävirallinen ajokouluttajien ennätys. Puskakellon mukaan olin toki lähestulkoon Harrin kanssa samassa vauhdissa...

Wanted dead or alive? Kyseessä ei ole etsintäkuulutus, vaan kansainvälinen ajokortti jonka suoritin pikavauhtia ennen kilpailuamme Brasiliassa vuonna 2009. Pääsin armeijasta viikkoa aikaisemmin, ja aloin työstää kyseisen lanketin hankkimista välittömästi. Ei ollut muuten ihan yksinkertainen operaatio, ajoin Imatralta Lappeenrantaan hakemaan jotain p*rkeleen leimaa, sitten takasin Imatralle, jossa todettiin että lopullisen ajokortin saisi vain Parikkalan asemalta. Kyllä, kaikista maailman paikoista juuri Parikkalasta, joten olipa melko kansainvälinen meininki. Huvittavintahan oli, että kukaan ei koko Brasilian reissun aikana edes vilkaissut koko hemmetin monistetta.

Paskaks vaan kaikki minkä käteensä saa. Tässä raahustetaan maalilippua kohti Kouvolassa vuonna 2005. Kyseessä kansallinen rallisprint nuortenluokassa, ja olin päättänyt ratkaista pelin jo ensimmäisellä kierroksella radan ahtaimmassa kurvissa. Lopputulos: rengas ja vanne rikki, taka-akseli solmussa, iskari poikki ja Tykkimäen verkkoaitaa 50 metriä rullalla. Pakkailimme kamat kyytiin, muut jäivät ajamaan kilpaa ja me lähdimme kohti kotia. Seuraavana vuonna en muuten enää osunut samaan tolppaan.

Tässä kuvassa on kuskiin ladattu enemmän virtaa kuin siinä kuuluisassa leikkiautossa. Mitsu on edellisenä syksynä vuonna 2009 hommattu Paasosen Janilta, ja tässä on menossa ensimmäinen kunnon treenipäivä Anttolassa. Tai jos tarkkoja ollaan, niin p*erse on aivan auki ja auto kuuluu teknisesti vielä Janille. Kahta viikkoa myöhemmin vedimme Rovaniemellä auton huolella pihalle, joten  tässä kohtaa se nähtiin viimeistä kertaa suorapeltisenä. Meidänkin rallihomman parissa pyöri täysin talkoohengellä monia ihmisiä, ja tämä kyseinen harjoitustie on siitä erittäin hyvä esimerkki. Tuttu kaveri hoiti tien, suurimman osan sulkumiehistä ja vieläpä tien kunnostuksen, me kävimme vain ajamassa tien paskaksi ja sotkemassa penkat.  

Jussi ja seitsemän kuolemansyntiä? Jos pitää arvata, niin vuosi lienee 1993 ja tässä on menossa Alfa Clubin jääratapäivä meidän jääradallemme. Huomatkaa, että joukkoon on eksynyt  yksi laatuautokin. Näistä hommista ei ole paljoa muistikuvia, mutta on sille on varmaan jokin syy että kovalevy ei ole halunnut tallentaa siviilirenkaisia Alfoja jääradalla muistiinsa. Hinaustaukoja oli tosin usein, ja Alfistit auttoivat toisiaan penkasta kuin toveri Putin sorrettuja maanmiehiään.

Kun rallisprintit oli ajettu, niin miten lähti varsinainen ralliura käyntiin? Aivan helvetin hienosti, ensimmäistä erikoiskoetta reilu kilometri, ja Corolla kolme autonmittaa hankeen. Eli yllä olevasta kuvasta noin sekunti eteenpäin, vaihtui sekunti minuutiksi ja nostoliinoiksi. Harmittiko? Kyllä, v*itutti kaksi viikkoa niin lujaa että ei ruokakaan maistunut. Ja kroppaa kun katsoo niin voisi luulla, että ei se maistu vieläkään. Kuva vuodelta 2007 Kauhavalta F-cup rallisarjan ensimmäisestä osakilpailusta.

Aikaisemmat kellastuneet kuvat löytyvät linkkien takaa:

Kymmenen kuvaa menneisyydestä: osa 2

Kymmenen kuvaa menneisyydestä: osa 1