P*ska reissu osa 3: Arctic Lapland Rally eli Tunturiralli

Olen osallistunut Tunturiralliin vuosina 2010, 2013 ja 2014. Ja aina on mennyt kaikki aivan päin helvettiä.

Kyseinen kisa on mennyt sen verran ihon alle, että yhdessäkään karttakirjassani ei ole sivua, jolla Rovaniemi sijaitsee. Puhelimeni GPS ei paikanna kohteeseen ”Rovaniemi”. Rovaniemen Palloseura on vain Ropsi, ja Rovaniemen Kiekko pelkkä Roki. Mikään ei viittaa sanaan tai paikkakuntaan Rovaniemi. Rovajärven ampumaharjoitukset järjestetään Lapissa ja Lordi on kotoisin pohjoisesta.

Ennen starttia kaikki hyvin ja onnellisesti!
Stefa laittaa!

Mikä meni siis pieleen? Otapa kynä kouraan ja ruksaa ne kohdat, joihin sinä voisit samaistua.

  1. Valmistaudu kisaan ja alkavaan kauteen puoli vuotta, rakenna edellisen kauden ryvettyneestä Ladasta uudestaan Mitsubishi, joka muistuttaa jälleen Tunturin jälkeen Ladaa.
  2. Osta 20 uutta piikkirengasta ennen kisaa. Tuo mukanasi 20 loppuun ajettua piikkirengasta. Käännä veistä haavassa ja laske paljon ne maksoivat.
  3. Unohda varata majoitus ajoissa. Asu viikko vanhassa kerrostalokaksiossa, jonka ikkuna ei pysy kiinni ja naapurissa asuu narkkari.
  4. Vedä nuottiauto käsijarrulla penkkaan, totea takavalon, takaluukun ja puskurin olevan palasina. Maksa 650 euron omavastuu palauttaessasi autoa. Pohdi myös, kuinka tarpeellista oli vetää käsijarrusta.
    Talvimaisemia Mäntyvaaran yleisöerikoiskokeelta

     

  5. Kukaan ei käy kisaviikolla baarissa.
  6. Mene Rovaniemen Prismaan, osta kärrillinen ostoksia ja totea kassalla rallitiimin luottokortin olevan tapissa. Hae oma kortti narkkarilan kaksiosta, ota sivuun työnnetty kärri takaisin jonoon ja mene seuraavalla kerralla Citymarkettiin. Häpeään ei ole aihetta.
  7. Hinaa nuotituksessa ulosajanut kilpakumppani tielle ja totea hinaussilmukan revenneen ja vieneen myös palan puskuria mennessä. Menee samaan omavastuuseen kuin kohta neljä.
  8. Älä ota reitille mukaan lämpösukkia, jalanlämmittimiä, lämpöpusseja tai muita pakkaselta suojaavia. Muista tämä katsellessasi kateellisena ja kylmissäsi kavereita, joilla ne sitten ovat mukana. Marko Salmisella on näitä aina, lainatkaa siltä. Katsokaa numero lähtöluettelosta.
  9. Pohdi tarkoin, menetkö ajamaan testierikoiskoetta ennen kisaa. Jos on hyvä ajotuntuma tai treenit alla, kannattaa ehdottomasti käydä tappamassa se tunne Vennivaaran spooreissa.
  10. Mene ensimmäisenä nelivetovuotenasi Tunturiin ajamaan kilometrejä ja kokemusta. Aja toisella erikoiskokeella auto paskaksi ilman vakuutusta. Vakuutushan on turha, koska siellä on paljon lunta, eikä jäisellä tiellä pyöriminen ole niin paha homma.
  11. Odota romuttuneen auton vieressä neljä tuntia huollon saapumista. Totea huollon ajaneen harhaan jokkisautoja katsellessaan. Näemmä myös kaatopullo on juotu.
  12. Teippaa pakkasen pelossa auton ilmanottoaukkoja piiloon. Levitä ilmastointiteipillä varmuudeksi keula niin umpeen, että auto ei saa happea ja kulkee hivenen toistasataa. Hyvä puoli on se, että Tunturissa ei juurikaan ole pitkiä suoria…
  13. Aja kisan ensimmäinen metsäerikoiskoe Aittajärvi pimeäksi menneellä tulpalla. Anna aikatasoitusta vajaa puoliminuuttia. Laita uusi tulppa ostoslistaan ja kausibudjettiin.
  14. Hyppää Siikakämän ensimmäisellä kilometrillä hankeen, vedä ilmanputsarisi tukkoon ja aja loppuerikoiskoe lasi huurussa ja putsari tukossa. Kämä on onneksi vain noin neljäkymmentä kilometriä pitkä.
    Kuva: Toni Ollikainen

     

  15. Lauantaiaamun Hanhikoskella pakkasen laskiessa yli kolmenkymmenen asteen on hyvä hakea viilennystä lumihangesta. Tee se niin, että hiilikuituinen valopatteri häviää samassa rytäkässä ja lasi menee jälleen kerran huuruun. Avaa ikkuna ja katso sieltä tietä, sairastu tämän takia flunssaan. Aja uudestaan ulos huonon näkyvyyden takia risteyksessä kilometriä myöhemmin. Laita kartturi lapioimaan, ja lähde tämän jälkeen kilpakumppanisi eteen niin, että hän joutuu väistämään sinua hankeen.
  16. Keskeytä toiseksi viimeiselle erikoiskokeelle irronneen vaihteensiirtovaijerin takia. Varaa seuraavan kisan budjettiin tilaa lukitussokalle ja nippusiteelle. Suhteuta niiden hinta kokonaisbudjettiin. Hävitä keskeytyspaikkaan pipo, hanskat ja toppatakki. Kastele sukat kantaessasi varoituskolmiota umpihangessa.
  17. Tutki Heinunkierron maalissa kolmella pytyllä käyvää moottoria, varo vittuuntumasta. Muistuta lisäksi paikalle saapuneelle alkoholisoituneelle rallifanille, että Mitsun moottori ei kuitenkaan ole huono ja sitä ei saa korvata ynts ynts- Nissanin turbopadalla. Katso potentiaalista moottorivauriota tutkiessasi Escorttiin asennetun turbopadan kuvia älypuhelimesta. Totea ollevasi ylimielinen rallimulkku, kun kehotat rallifania väistymään sivummalle.
  18. Rakenna ennen kisaa uusi moottori. Hajota moottori toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, mutta jatka kuitenkin viimeiselle erikoiskokeelle SM-pisteiden toivossa. Huomaa viimeisellä erikoiskokeella moottorin kuluttavan etanolia ehjää moottoria selvästi enemmän. Tankkaa kielletyllä alueella, ja tule siitä hylätyksi. Totea, että moottori on aivan paskana ja SM-pisteitä ei tullut. Palauta saamasi palkinto ja kiinnitä itse hylkäämispäätöksesi viralliselle ilmoitustaululle.
    Aikuisen miehen kyyneleet ovat tahrineet linssin.

     

  19. Aja viimeisen erikoiskokeen viimeinen viisi kilometriä tyhjää hörppivällä autolla. Väistele katsojien heittelemiä lumipalloja, joiden mielestä sinun kuuluisi kääntää sivuun. Totea polttoaineen loppuvan erikoiskoneen maalilipulle, työnnä autoa maali AT:lle. Huomaat sen olevan piikkirenkailla hivenen raskasta. Laske paikalla olevan noin viisisataa ihmistä, joista noin neljäsataa nauraa. Älä häpeä, vaan työnnä autoa edelleen eteenpäin aikatarkastusasemalta.
  20. Hae kaiken tämän jälkeen Rovanie… siis pohjoisesta Kotipitsasta pitsat, hyppää autoon ja ajakaa yötä vasten kotiin. Kukaan ei sano sanaakaan ennen Kajaania.
  21. Venytä yliopiston teknisk svenskan tenttiä viimeiseen mahdolliseen tenttikertaan. Lue nuotitusviikolla iltaisin tähän tenttiin, samoin kuin hylkäämispäätöksen jälkeisenä sunnuntaina. Mene maanantaina tenttiin 8.30.
Kumman ottaisit iltapalaksi?

Tästä bingosta minun listaani ruksasin 20 kohtaa.

Loppujen lopuksi moni on varmasti todennut, että onhan Tunturissa täysin oma taikansa. Maisemat, pakkanen, porot ja kisaviikko jäävät jokaisen siellä käyneen mieliin pysyvästi.

Tsemppiä kaikille tämän vuoden kisaan, ne ketkä eivät ole kypärä päässä erikoiskokeilla niin muistakaa kuunnella ralliradiota!