Rallieläkeläinen eli kuinka nuoresta ja nälkäisestä tuli vanha ja janoinen

Jussi kasvoi keskellä pakokaasuja”, kuului paikallislehden luonnehdinta minusta vuosia sitten.

Luonnehdinta ei välttämättä ole erityisen mairitteleva ja kaveritkin ovat tuosta joskus jaksaneet muistuttaa, mutta onhan se kiistatta melkoisen kuvaava. Vuosina 1989 - 2014 nimittäin olin, elin ja hengitin ralliautoilua oikein tosissaan. Tavoite oli selvä: minusta piti tulla ammattilainen.

No, ei tullut. Ei ainakaan ralliautoilussa.

Corollat, Imprezat ja Evot, hikiset varustekassit ja reissuelämä vaihtuivat avioliittoon, rivitalokolmioon ja farmariautoon. Runttasin ajohanskat rautanaulalla seinään, ja päätin käydä koulut loppuun ja keskittyä työelämään. Nuoresta ja nälkäisestä alkoi pikkuhiljaa muovautua vanha ja janoinen.

Toyota Corolla AE86
Uran toisessa kilpailussa 16-vuotiaana Toivakassa 2005. Kuva: Jani Kekoni

Autot ja tekniikka eivät kuitenkaan häviä koskaan mielestä eivätkä etenkään sydämestä, joten jotain oli keksittävä rallin tilalle. Päätin isäni jalanjäljissä ostaa vanhan Alfa Romeon, jonka paikoin epätoivoisestakin parsimisesta raportoin tässä blogissa. Tästä blogista on tulossa todella, todella pitkä. 

Alfa Romeo GT Junior
"Pientä laittoa, aito italialainen klassikko. CD-soitin ja kahdet renkaat"

Lisäksi luvassa on (ainakin omasta mielestäni) kuolemattomia rallimuisteloita kuvin ja sanoin, asiaa autoista ja moottoriurheilusta yleisesti sekä sekalaisia havaintoja kohta kolmekymppisen miehen elämästä.

Siis ei muuta kuin benzina nelle vene eli bensaa suonissa eteenpäin! 

Rally Sweden PWRC
Pipomuotia 2008 Ruotsin MM-rallista. Kuva: wrc.com
Neste Oil Rally Finland
Suomen MM-rallissa heti kuumimman kärjen tuntumassa lähtönumerolla 154. Maalissa kuitenkin hitaasti kiiruhtaen uran ensimmäiset ja ainoat MM-pisteet omassa luokassamme!
Mitsubishi Lancer Evo 9
Ranteet loppuvat tällä kertaa Kouvolassa 2012. Kuva: Jani Kekoni
Dmack Evo 9
Hämähäkki ojan reunalla. Ei se ollut kaunis, mutta jäi mieleen! Kuva: Risto Syrjälä