Rallieläkeläinen penkalla: Miljoonajokkis eli rallicross

Rallicrossin SM-sarjan finaalikisa ajettiin viikonloppuna Kouvolassa, joten kerrankin oli vähintään kohtalainen syy suunnata kohti Kymenlaaksoa. 

Syyslauantaille oli luvattu 18 lämmintä ja aurinkoista poutasäätä. Todellisuus: viisi astetta lämmintä ja vettä sataa. Ei annettu sen kuitenkaan häiritä, vaan suunnattiin kohti Tykkimäkeä aistimaan crossitunnelmaa ja kannustamaan tuttuja kilpailijoita. Edellisestä vierailusta rallicrossin SM-osakilpailuun on nopeasti arvioituna aikaa liki kymmenen vuotta, eli minun elämänkaaressani olin juuri siirtynyt tuolloin pois lastenvaunuista.

Rallicross on lajina kovassa nosteessa, ja se kyllä näkyy kilpailutapahtumassa ja varikolla. Muistikuvat edellisestä vierailusta olivat lähinnä kourallinen huoltomiehiä katsomossa, puolityhjä varikko ja melko rujonnäköiset crossiautot rypemässä mutavellissä ympyrää. Kouvolan osakilpailun viiteen eri luokkaan oli ilmoittautunut yli 90 autoa, joista autokrossiluokkaan peräti 36 kilpailijaa. Omasta mielestä erityisesti autojen taso alkaa olla todella hyvä, niin sanotusti ”ritsoja” ei varikoilta enää löydy. Tiivistipä eräs itsellenikin tuttu huoltomies asian ytimekkäästi: ”Terve! Oot sitten lähteny kattomaan miljoonajokkista!”

Meidän seurueeseemme liittyi perheen kauniimman osapuolen ystäviä, ja Elinalla ja Annella oli kova hinku alkaa käyttää itsestään termiä ”ammattikatsoja”. Koska laji oli heille vieras, yritin kantaa parhaani mukaan vastuuta perehdytyksestä. Onneksi tajusin edellisenä iltana, että tarkalleen ottaen en itsekään tunne rallicrossin tämän kauden sääntöjä ja luokkajakoa, joten ammattikatsojaperehdytys meinasi tyrehtyä asiantuntijan asiantuntemattomuuteen. Piti siis kerrata, tässä tiivis yhteenveto:

Rallicrossin SM-sarja jakaantuu viiteen eri luokkaan, jotka ovat karkeasti seuraavat:

  • Supercar eli nelivetoiset turbomöröt, joissa on helvetisti voimaa
  • SCR, takavetoisia, vapaasti hengittäviä uudehkon korimallin autoja, joissa on myös voimaa
  • Autokrossi, hyvin vapaasti rakennettuja, kansallisen säännön kaksivetoisia autoja
  • RX Academy, tässä kaikilla on käytössään Renault Clio Cup RX –auto, jossa on noin 220 hevosvoimaa ja sekventiaalivaihteisto
  • Ja viimeisenä Crosskart 125cc, eli luokka, jossa ala-asteikäinen lapsesi saattaa tietämättäsi ajaa kilpaa miniatyyrisiipihirviöllä.

Kilpailupäivät noudattavat samaa aikakaaviota. Kello 9 startataan kaikkien luokkien alkuerillä, joita ajetaan kolme kappaletta. Iltapäivällä kello 15 vuoroon tulevat semifinaalit, joiden menestyjät ratkaisevat lopulta osakilpailun voiton finaalissa. SM-pisteitä jaetaan kaikista kilpailun vaiheista, joten täydellisen nollakisan ajamiseen vaaditaan jo todella huonoa tuuria. Jos joku haluaa tutustua tarkemmin lajiin, niin täällä lisää.

Yleisö oli myös löytänyt Kouvolassa tiensä katsomoon, etenkin pääkatsomo ja muut mäenrinteet olivat käytännössä täynnä. Tapahtuman keskittäminen onkin mielestäni rallicrossin suurin kilpailuvaltti, sillä kaikki olennainen tapahtuu aivan nenän alla yhdessä paikassa. Rallireitin varrellakin on tuhansia ihmisiä, mutta silloin porukka jakaantuu ympäri (tässä tapauksessa) Kymenlaakson metsiä. Rallicrossissa sama väki sullotaan kilometrin mittaisen radan ympäristöön, joten on selvää, että joukossa tunnelma tiivistyy. Lisäksi radalla tapahtuu käytännössä koko ajan ja suuria taukoja ei koko kilpailupäivän aikana tule, vaan mielenkiintoa pidetään yllä jatkuvasti. Saman asian ovat todenneet myös kuljettajat, sillä nyt yhteistyökumppanien huomioiminen tapahtuman yhteydessä onnistuu huomattavasti helpommin kuin vaikkapa rallissa.

Kouvolan SM-rallicross minun näkökulmastani. Edessä seurueen ammattikatsojat. Kuvan taustalla nouseva savu aiheutuu yhdestä päivän kolmesta kaadosta.
Pääkatsomossa oli kiitettävästi yleisöä
Väki vaeltaa varikolle

Hyvä esimerkki yhteistyökumppaninsa hyvin huomioon ottavasta kuljettajasta on Supercar-luokassa kilpaileva Toni Lukander, joka järjesti kotikisassaan hienon VIP-tapahtuman. Kerran ilmaista ruokaa ja kahvia oli tarjolla, niin siellä on myös (ralli)eläkeläinen paikalla! Tonin kanssa minulla on yhteistä historiaa jo vuodesta 2005 rallisprintin nuortenluokasta, jossa tohotimme samaan aikaan kilpakumppaneina. Toni on rakentanut ajamisensa ympärille paljon oheistoimintaa, ja on mielestäni hieno esimerkki siitä, kuinka ajamisen ja yhteistyökumppaniverkoston hoitamisen voi tehdä tyylikkäästi. Kilpa-auto on nimetty suuren yhteistyökumppanin hengessä, varikolla on paikallisen jääkiekkoseuran tanssityttöjä sekä sosiaalinen media on myös hienosti hallussa. Vaikka kausi on ohitse, niin Toni Lukander RX -somekanaviin kannattaa käydä tutustumassa. Valitettavasti itse kisassa tekninen vika katkaisi Tonin mitalitaistelun, mutta tsempit ja kehut hienosti toteutetusta kaudesta joka tapauksessa!

"Tää crossihan on kontaktilaji, ja välillä voi joutua vääntää varikollakin. Kerranki tuli radalla kahakkaa, ja ilmotin että voit tulla teltan taakse selvittää tän homman loppuu..."
"...ja kun se kaveri sitten nous autosta, niin tajusin että se on yllättävän iso..."
"... ja sanoinki sitten että voitasko selvittää tää asia sivistyneesti keskustelemalla, et otetaan ihan iisisti!"
"Kello on Toni sen verran että pakko lähtee SaiPan peliin, mutta soita jos tartteet apua sen kaverin kanssa painimisessa!"
#Lakuauto
Rallicrossmanageri Tico ja kilpakumppanit.

Mitäpä mieltä itse olin rallicrossista paikan päällä? Erittäin viihdyttävää ja hienon näköistä hommaa! Tehokkaimmat autot ovat todella näyttäviä, ja pääsuoran päässä viiden auton ollessa rinnan joutuu jo itsekin laittamaan silmiä umpeen, että mitenhän tuosta kukaan selviää. Esimerkiksi ralliin verrattuna laji on hyvin katsojaystävällinen. Rallissa kun auton näkee hyvällä tuurilla viisi sekuntia kerrallaan, minkä jälkeen odotetaan seuraavaa kilpailijaa näköpiiriin heti minuutin tai kymmenen minuutin sisällä. Kilpailijan näkökulmasta suuri ajomäärä on hyvä juttu, sillä viikonlopun aikana vapaat harjoitukset mukaan laskettuna kilpa-auton ratissa saa istua lähes kyllästymiseen saakka. Ratojen läheisyydessä on kattavat palvelut ja asiaan kuuluvat tilat, joten esimerkiksi lapsiperheille tällainen keskitetty tapahtuma on varmasti miellyttävä. Ehdoton plussa siis rallicrossille, ensi kesän tapahtumalistaan merkintä!

Onnittelut kaikille mestareille ja mitalisteille rallicrosskaudelta 2017!

P.S. Seurueen ammattikatsojilla meni myös hyvin, ja titteli on myönnetty. Ulosajon ja kaadon tapahtuessa kuului tuuletusta, ja termit alkavat olla hallussa. Päivän saldo 3+1 eli kolme kaatoa ja yksi ulosajo. Ei huonosti ensikertalaiselle.