VEEPEETÄ

 

1 X 8 askel point- 1 x 8 pivot käännös, 1x 8 grapewine, tap eteen-sivulle taa 4 x V

Matematiikkaa vai fysiikan kaavoja? Ehei, nämä ovat tuttuja lyhenteitä jumpan ohjaajille, joita käytetään kun suunnitellaan ohjelmaa musiikkiin.

Musiikki on iso osa Liisa Haikosen liikuntaohjelmia.

Ohjaaminen on yksi osa-alue kunto ja terveysliikunnan työssäni. Ennen kuin hyppään ohjaajan puikkoihin asiakkaiden eteen, sitä ennen on pitänyt tehdä monenlaista duunii. Tuntien suunnittelu vie yllättävän paljon aikaan ja tässäkin hommassa pätee se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Olen ohjannut erilaisia ryhmiä kohta jo melkein 40 vuotta (apua, olenko jo niin vanha??) mutta edelleenkin mulla on ihan jokaiselle tunnille suunnitelma vihkossani ja ilman sitä en tunteja vedä. Koukeroista ei kyllä kukaan muu ota mitään selvää ja välillä itsekin mietin, että mitäs tämä tikku-ukko nyt tarkoittikaan.

Nupit kaakkoon ja luurit korville, kuuntelen paljon erilaista musaa ja mietin mihin liikkeeseen tämä biisi sopisi ja mille ryhmälle. Hypin ja pompin työkavereitani häiriten ja välillä konttaan ja pyllistelen lattialla testaten liikkeitä.

Ohjaustunti tehdään asiakkaille eli soitan musaan aina Reijo Taipaleesta Cheekkiin ja yritän valita tunnille biisit niin, että jokaiselle olisi jotakin. Ja niin, että musiikki tukisi liikettä. Välillä kajareistani kajahtaa Rammstein tai AC/DC ja tehot senkun lisääntyy muijien hauiskäännöissä. Ohjaajan onneksi maailmasta löytyy mielettömästi musaa, joita voi hyödyntää ohjelmissaan. Perusliikkeisiin saa vaihtelua musiikilla ja erilaisilla liikuntavälineillä.

Keppijumpan voi suorittaa vaikka omalla harjan varrella.

Senioreille soitan valssia, humppaa, suomi iskelmää, kansantanssibiisejä jne. Olen kyllä soittanut senioreille myös Cheekkiä ja Jukkapoikaa. Tähän eräs seniori totesi, että ”kyllä se Cheek on paljon parempi kuin JukkaPoika kun se on paljon siistimmän näköinenkin”.

Itselläni on ohjattavana viikon aikana säännöllisiä tunteja n. 7-10 tuntia ja jokaiselle on tehtävät omat suunnitelmat, koska ryhmät ovat hyvin eritasoisia. Ohjaukset painottuvat iltaan, mutta senioreiden tunnit ovat aamu- ja iltapäivisin. Maanantaisin tulen kotiin illalla puoli kahdeksan, takana rapiat kolme tuntia jumppaa ja olo on hikinen, nälkäinen ja väsynyt. Sit ei muuta kuin saunaan, ruokaa ja katsomosta Emmerdale ja illan päätteksi Harry Holen seuraan.…Jo Nesbön kirjoja lukevat tietävät ketä tarkoitan.

Syys ja kevätkauden ohjelmat teen niin, että otan huomioon kaikki tunnit, jotta itse jaksaa vetää viikon ryhmät. Jos yhdelle ryhmälle on voimatangot niin toiselle sillä viikolla kevyempää keppiä. Torstain jumpassa kyllä tuntuu jo viikon ohjaukset ja on vähän ”lintsattava” liikkeissä koska piriformis muistuttaa itsestään. Sitten teen kevyemmin tai näytän liikkeet. Tosin jumppaajien teho laskee kummasti jos ohjaaja ei itse tee mukana. Tässä kohtaa otetaan käyttöön ohjaajien tuttu lause: jaksaa, jaksaa, pumppaa, pumppaa!

Pidän saman ohjelman n. 4 viikkoa ja se hurahtaa nopeasti. Välillä uusi ohjelma syntyy tuosta vaan, musat ja liikkeet natsaa ja luovuus kukoistaa. Välillä ei millään meinaa saada mitään paperille. Pää lyö tyhjää ja mitään ei tapahdu… Silloin meikä turvautuu ”juutuupeen” ja käy sieltä ottamassa muutaman vinkin ohjelmaan. Siitä se homma taas rullaan eteenpäin.

Ohjaaja tuntee itsensä välillä myös roudariksi…kuljetan autossani milloin mitäkin välineitä, koska ohjaukset ovat ympäri Mikkeliä. Autossa pyörii kahvakuulat, voimatangot, kepit jne. Onneksi nykytekniikka on sen verrran kehittynyt ettei tarvitse enää kuljettaa isoa painavaa mankkaa mukana, vaan selviän pienellä tehokkaalla kaittimella johon yhdistän Ipodin. Juu ja epäilijöille tiedoksi: minä osaan jopa käyttää sitä!

Ja se veepee eli vatsa-pakara on se naisten toivetunti.

Liisa Haikonen
Etelä-Savon Liikunta
Kunto ja- terveysliikunnan kehittäjä
Puh 044 341 0057
liisa.haikonen(at)esliikunta.fi
www.esliikunta.fi