Squash - maailman terveellisin urheilulaji!

Squash on maailman terveellisin urheilulaji! Aika paljon sanottu. Kirjoituksen selkänojana toimii kuitenkin arvostetun Forbesin tekemä tutkimus, mihin voi tutustua sivun alalaidassa olevasta linkistä. Sen pohjalta tuli mieleen kirjoittaa muutama sana urheilulajista, mikä on ollut elämäni keskiössä noin 20 vuotta.

Squash antaa keholle ja aivoille erittäin monipuolisia ärsykkeitä. Monipuolisuus on varmasti yksi asioista, miksi itse kiinnostuin lajista nuorena. Aloittaminen oli tietenkin monen asian summa ja jatko pohjautui samaan, kun kaikilla muillakin palloilijoilla. Yksi onnistunut suoritus, minkä jälkeen jano kohti seuraavaa voitettua palloa kasvoi kasvamistaan. Squashin monipuolisuus on myös superhaaste harjoittelulle, koska millään osa-alueella ei voi olla huono. Kolmiulotteisesti ajateltavassa pelissä noutaja tulee ”paras viidestä” -systeemilläkin nopeasti, mikäli rytmiin ei pääse mukaan heti alusta alkaen.

Mohamed El Shorbagy yrittää yllättää Carmeron Pilleyn stopparilla! KUVA: EPA/ALI HAIDER

Vaikeaa harjoittelusta tekee se, että pitää olla vahva, mutta kimmoisuusominaisuudet eivät saa kärsiä. Pitää olla kimmoisa, mutta koordinaatio-ominaisuudetkin pitää olla hallussa. Pitää olla nopea, mutta kestävyydestäkään ei voi tinkiä. Pitää olla taitava, koska lajin pohjimmainen tarkoitus on lyödä itse pallo vastustajan ulottumattomiin, eikä olla kovakuntoisenakaan hakemassa kuin narun päässä vastustajan keskinkertaisia lyöntejä.

Voin valottaa tilannetta, missä itse putosin kelkasta hieman armeijan jälkeen. Taitoa ehkä olisi ollut tarpeeksi eteenpäin jalostettavaksi, mutta puutteet tuolta oravanpyörän ensimmäisestä lauseesta alkoivat näkymään. Samainen oravanpyörä olisi pitänyt polkaista aina vaan hyrrän seuraavalle kierrokselle. Minulta puuttui voimaa. That’s it! Pallorallien loppupuolella olisi pitänyt pystyä rakentamaan hyökkäyspaikkoja vakuuttavammin. Miesten peleissä ei enää junioriaikojen lyönneillä pärjännyt, vaan painostus olisi pitänyt pystyä pitämään päällä kauemmin. Vastustajalta olisi pitänyt päästä varastamaan arvokkaita sekunnin kymmenesosia, jotta se taitava viimeinen lyönti olisi ollut mahdollista suorittaa vastustajan ulottumattomiin. Ehkä malttia puolustaakin olisi voinut olla enemmän. Noh, voimaan liittyvät harjoitukset tuntuivat jostain syystä tuon ikäisenä kuin tervanjuonnilta. Ympärillä olevat harjoituskaverit tekivät itselleen tuon muutaman prosentin eron vuosittain ja saivat oravanpyöräänsä samassa yhteydessä myös lisää kestävyyttä, nopeutta ja kaikkea. Kaksi vuotta myöhemmin olikin sitten aika laittaa pillit pussiin kilpaurheilun kohdalta ja alkaa keskittyä muihin hommiin. Juna oli mennyt peruuttamattomasti.

Selostajan työt ammattilaisturnauksissa ovat olleet mielenkiintoinen uusi ulottuvuus lajin seuraamiseen. KUVA: MARKKU OLKKONEN

Squash lajina on kuitenkin niin mielenkiintoinen, että olen saanut siitä paljon myös alemman tason otteluita pelaamalla. Terveellisiähän ne vähintäänkin ovat. Hauskoja ovat olleet myös selostajan tehtävät ammattilaisten Savcor Finnish Open –turnauksessa, mitä lopettamisen jälkeen aloin hoitamaan. Kyseinen ammattilaisturnaus on järjestetty jo ennätykselliset 27 kertaa. Puitteetkin ovat olleet kilpailun isäntäkaupungilla Mikkelillä kunnossa ja osa turnauksista on pelattu myös kauppakeskukseen rakennetulla kokolasikentällä.

No mutta se siitä. Tarinan aihe oli terveellisyys! Forbesin tekstissä pureuduttiin muutamiin osa-alueisiin, mitkä tekivät lajista voittajan. Havaitsin lajin terveelliset vaikutukset aktiiviaikoina itsekin. Olo harjoitusten jälkeen oli koko kehossa aivan mahtava! Kun noita Forbesin arviointikriteereitä pohtii näin jälkikäteen, osuvat ne kyllä kuin naulan kantaan. Kestävyyttä ja voimaa arvioivat kohdat pistävät miettimään omien kokemuksienkin kautta pelin kulkua. Monesti pallorallin voittaja syöttää pallon uudelleen peliin välittömästi, eikä vastustaja ehdi palautumaan edellisen pallorallin rasituksesta. Silti mykistävin tieto tutkimuksessa on kaloreiden poltto puolen tunnin aikana. Rehellisesti sanottuna en kaloreista tiedä juuri mitään, mutta silmiinpistävää on valtava prosentuaalinen ero lähes kaikkiin top-10 –listan lajeihin. Squashissa kova rasitus on päällä lähes keskeytyksettä.

Ranskalainen Camille Serme kurottamassa palloon kämmenpuolelta. KUVA: EPA/ALI HAIDER

Suosittelen squashia kaikille! Liikuntamuotona laji on terveellisyytensä lisäksi myös erittäin hauska. Vastustajan ollessa suhteellisen saman tasoinen, kestävät pallorallit pitkään ja tuo kaloreiden kulutus on taattu. Kirjoituksen alkupuolella läpikäydyt ominaisuudet on mahdollista kääntää itsellesi hyödyksi vastustajan nujertamiseen. Tässä muutamia vinkkejä seuraavaa pelikertaa varten:

  1. Jos tiedät olevasi vastustajaa nopeampi, mene myös pallolle nopeasti. Suorita lyönti aikaisin, kun pallo on pompun jälkeen vasta nousemassa kohti lakipistettä. Näin saat varastettua tärkeitä sekunnin kymmenyksiä. Vastustaja on vasta palaamassa T-pisteeseen kentän keskelle, eikä ole vielä kunnolla valmistautunut reagoimaan lyöntiisi.
  2. Jos kestävyysominaisuutesi on vastustajaan nähden vailla vertaa, älä ainakaan tee helppoja virheitä! Anna vastustajan tehdä suuri työ jokaista pistettä kohti, jotka hän haluaa ansaita. Pääasia on, että pidät pallorallit pitkinä ja kuormitat vastustajaa koville sykkeille ennen tuota vaadittavaa kolmen erän voittoa. Ottelun loppupuolella napsit sitten helpot pisteet väsynyttä pelaajaa vastaan.
  3. Jos olet taitavampi kuin vastustajasi, kannattaa hyökätä paljon. Tee riskialttiita stoppareita pellin päälle ja käytä monipuolisia lyöntivalintoja horjuttaaksesi vastustajan pelin rakentelua. Hän saattaa olla sinua kestävämpi, joten älä anna punttien kääntyä kohdan nro.2 kaltaiseksi!
  4. Jos olet vahvempi kuin vastustajasi, voit pitää tempoa yllä myös painavilla lyönneillä, mihin vastustaja ei pääse käsiksi suoraan ilmasta käsin. Itseluottamuksesi liikkumista kohtaan pysyy varmasti myös korkealla, koska joudut käyttämään pienempää osaa jalkavoimien kapasiteetistasi palatessa kentän keskustaan oman lyönnin jälkeen.

Oliko helpommin sanottu, kuin tehty? Monesti ehkä niinkin, mutta perusasiat viitoittavat tietä ottelun voittoa silmälläpitäen. Taktiikka kannattaa rakentaa hahmottelemalla ainakin siten, kuinka omia vahvuuksia voisi käyttää vastustajan heikkouksia vastaan!

Forbesin tutkimukseen voit tutustua tästä.