Tottumuksesta lempiruoaksi

Heipsan,

Tämä ruoka puoli lienee loogista aloittaa omalla tottumuksen kautta lempiruoaksi kehkeytyneellä kanalla ja riisillä 😁

Pari vuotta sitten aloitin Fastin muscle challenge dieetin ja treeniohjelman, missä pääpainoinen lämmin ruoka oli kanaa riisillä kasvisten kera, joka ei oikeasti haitannut, koska kaikessa yksinkertaisuudessaan sehän on todella hyvää 😄

Toki näin ravintolakokin koulutuksella ja pitkällä ravintola alan historialla sitä on päässyt tekemään ja maistelemaan, jos jonkinmoisia herkkuja, mutta tämä on sellainen ruoka mitä ei haittaa syödä monta päivää putkeen.

 

Tässä männäpäivänä, kun ruokalistalla oli jälleen tätä kyseistä herkkua, pääsi ruokakin hieman jäähtymään yrittäessäni pikaisesti ikuistaa sen kuvaan :D

Toki tähän täytyy löytää aina jotain uusia vivahteita millä ylläpitää mielenkiintoa tällaiseen yksinkertaiseen ruokaan. Viimeaikoina onkin tullut tavaksi maustaa kana suolan ja pippurin lisäksi , mango-curryllä sekä sitruunamehulla. Parila pannulla kovalla lämmöllä pinta rapeaksi ja sitten kanssi päälle (ei tarvitse olla pannun oma tai edes kansi, kunhan jollain saa kanat peitettyä), jolloin pinnassa on rapsakka tuntuma ja kaunis paistopinta, mutta sisältä jää meheväksi eikä pääse kuivumaan, vaikka olisikin paksumpi filee.

 

Toki, etenkin näin lapsiperheessä pitää olla silloin tällöin, myös jälkkäriä/iltaherkkuja ja meillä harrastetaankin paljon, myös lapsille sopivia protsku lettuja/pannareita. Ei, meillä ei karpata tai olla gluteiinin suhteen kriittisen kieltäytyviä, mutta tässä useiden kokeilukertojen jälkeen on todettu vähemmän vehnää sisältävien esim. lettujen olevan parempia eikä niistä tule sellaista ähkyöveriä niin helposti vaan olo on hyvä vaikka söisi vähän useammankin ;)

Protsku pannaria höystettynä, jugurtti-rahkalla, omenilla sekä mansikkalla.

Millään en kyllä muista mitä ihanainen vaimokkeeni, joka meidän taloudessa pääasiallisesti hoitaa leivonta puolen, kun miun osalta se menee hitaan ärsyttäväksi mittafriikkeilyksi :D Mutta vakio lettutaikina mitä käytetään koostuu - rahkasta,parista kananmunasta, vehnnäleseestä ja vehnnäjauhoja voi laittaa sen verran, että seoksesta saa helpommin kasassa pysyvää. Tässä voi, myös käyttää sitovana ainesosana banaania. Maku vivahteita saa helposti lisäämällä vaikka sitruunamehua tai treenikaudelle hyvän lisän saa maustetuista protskujauheista :) Nämä on sellaisia herkkuja mistä tykkää kyllä koko perhe, eikä tarvitse potea morkkista vaikka koittaisikin pitää linjoistaan huolta ;)

Maistuvaa viikon jatkoa kaikille!


- Teemu