Tuliko tehtyä uudenvuodenlupaus? Näin onnistut sen pitämisessä

Uudenvuoden lupaus on hyvä, usein elämäntapoja parantamaan pyrkivä haaste itselle. Uskallan väittää, että tyypillisin lupaus on painonhallintaan liittyvä, esimerkiksi “pudotan painoa 8 kg kesäkuun alkuun mennessä”

Prosessi menee jotakuinkin näin:

Uudenvuoden juhlinnasta selvittyäsi alkaa uusi elämä ja se alkaakin reippaasti! Tammikuu on tietenkin tipaton, aloitat salilla käynnin liian pitkäksi venähtäneen tauon jälkeen ja samalla uusit ruokavaliosi, jättäen pois sokerin, sipsit, limsat ja muut herkut.

Homma lähtee kivasti käyntiin, paino putoaa ja energiaa riittää vaikka mihin! Kaverit seuraavat kannustaen (salaa kateellisina) uutta hienoa elämäntapaasi, joka on tullut jäädäkseen.

Tammi-helmikuun vaihteessa tipaton päättyy ja on tietenkin tullut aika palkita itsesi. Päätät hieman juhlia uutta freesiä elämääsi pikku baarikierroksella ja sunnuntaina asianmukaisella pitsalla.

Seuraavalla viikolla ei huvitakkaan mennä salille, kun viikonlopun rankka juhliminen vielä väsyttää. Samalla tulet tietenkin kipeäksi, liian rankasti aloitettu treenaaminen laskee puolustuskykyäsi ja saat miedon mutta sitäkin sitkeämmän flunssan. Treeneihin tulee kahden viikon tauko.

Sitten onkin jo vappu ja huomaat, että olet vieläkin läski.

Tiedän mistä kirjoitan, olen kokenut tämän useana vuonna peräkkäin, sekä omakohtaisesti, että sivustaseuraajana.

Uudenvuodenlupauksessa on se ongelma, että sen puoliintumisaika on noin kaksi viikkoa. Tämä pätee myös kaikkiin muihin itselle asetettuihin tavoitteisiin ja lupauksiin. Ihminen on lähtökohtaisesti hieman huono pitkän aikavälin tavoitteissa. Tämä koskee siis kaikkia meitä, jos sinun on vaikea suunnitella asioita kuuden kuukauden tai sitä pidemmällä aikajänteellä, niin et ole ainoa ongelmasi kanssa.

Parannat huomattavasti onnistumisesi mahdollisuuksia kirjaamalla tavoitteesi ylös ja muistuttamalla itseäsi siitä päivittäin. Näin tavoitteesi pysyy sinulla kirkkaana mielessä joka päivä ja vaikka et jonain päivänä pystyisi täyttämään tavoitettasi, voit yrittää sitä heti huomenna uudestaan.

Hyvä paikka lapulle on vaikkapa jääkaapin ovi tai joku muu paikka missä sen voi nähdä joka päivä. Itse käytän vanhoja promokorttejani, joihin kirjoitan keskeisimpiä tavoitteitani ja selaan ne läpi joka päivä työhuoneelle tullessani. Näin tavoite pysyy kirkkaana mielessä ja sen saavuttamisen todennäköisyys paranee huomattavasti.

ps. Otsikossa lupasin: näin onnistut sen pitämisessä. Sori valehtelin, taikurit ja klikkiotsikot tekee niin. -Näin parannat onnistumisen mahdollisuuksiasi, ei olisi ollut yhtä vetävä otsikko ;)