Sumulaakson tarinoita - 2000 kertaa kiitos!

Kuva (c): Suvi Kautto

Lätkä-kausi on jännää aikaa. Runkosarjassa on 60 suurta jännityksenaihetta, 30 Lumon Areenalla ja 30 ympäri muuta Suomea.

Niistä 60 tapauksesta huolimatta tämän kauden suurin yksittäinen jännitys liittyi tämän kuun alussa olleeseen KooKoo LIVE! –musiikkitapahtumaan.

Ensimmäistä kertaa vuosiin Lumon Areenalla oli jääkiekon ulkopuolinen tapahtua, jonka kuluriski oli yksin meidän. Esimerkiksi kesän KooKoo Piknik järjestettiin hyvässä yhteistössä meidän ja S-ryhmän kanssa, mutta LIVE! oli yksin KooKoon käsialaa.

Tapahtuman valimistelu alkoi jo tammikuussa – neuvottelut vieläkin aiemmin – kun lukitsimme lopullisen artistikattauksen. LIVE! julkaistiin yleisölle ja lipun- sekä VIP-myynti avattiin huhtikuussa, muut valmistelu- ja työtehtävät aloitettiin loppukesästä.

Tapahtumatuotantoon oleellisena osana liittyy pienimutoinen ”paperisota”, jota käydään eri viranomaistahojen kanssa. Sen jälkeen valmistellaan tapahtuman muut osat monin eri toimijoiden kanssa, esimerkiksi yhteistyökumppaneidemme Olvin kanssa.

Vaikka järjestämme vuosittain noin 30–40 ottelutapahtumaa, riippuen kausista, on konsertti tapahtumana aina omanlaisensa.

Isojenkin konserttien järjestäminen Lumon Areenalla onkin suhteellisen vaivatonta, kun tukenamme on jo olemassa olevat rakenteet ja yhteistyökumppanit, kuten Olvi ja Ticketmaster.

H-hetken lähestyessä järjestelystä tulee konkreettisempaa. Vaikka järjestämme vuosittain noin 30–40 ottelutapahtumaa, riippuen kausista, on konsertti tapahtumana aina omanlaisensa.

Jäänpeitto ja kaukalon kulmien purku onnistuu hienosti, kiitos Ukkopekkojen talkooryhmän. Sen jälkeen ohjelmassa on myyntipisteiden kasausta, pystypöytien ja muiden tavaroiden roudausta, jatkojohtojen ja muiden sähkökelojen kuskaamista kaukaloon.

Kokonaisuudessa meillä on erinomainen ottelutapahtumahenkilöstö, jolla on suurimmalla osalla jo vuosien kokemus tapahtumista. Kuitenkin aina uusi ja/tai erilainen tapahtuma saa aikaan kyselyitä ja ymmärrettävää epävarmuutta esimerkiksi tapahtuman luonteen ja myyntipaikkojen muutosten takia.

Oma juttunsa on juomaosasto kylmäkaappeineen. Olemme aika hyvin kartalla perusperjantain lätkämatsin menekistä, mutta kuuden tunnin konserttitapahtuma on oma lukunsa. Yhdessä Olvin kanssa pystyimme sitäkin ennakoimaan ja näin jälkikäteen voi huokaista helpotuksesta.

Toimiston suurin etukäteishuoli liittyy lipunmyyntiin. Viimeiset pari viikkoa tuli taas kerran vietyä työt kotiin, eli päivystettyä puhelimesta lipunmyynnin tilannetta iltaisin, päivisin ja aamuisin. Kiekkopeleihin verrattuna yleisömäärän ennustaminen on huomattavasti vaikeampaa. Pelipäivinä osaamme iltapäiväkolmen aikoihin ennustaa illan yleisömäärän muutaman sadan katsojan tarkkuudella, mutta esimerkiksi ovelta myytävien lippujen määrä tällaisessa musiikkitapahtumassa oli meille suuri arvoitus.

Artistien osalta neuvottelut on jo aloitettu ja toivottavasti voimme kertoa niistä lisää alkuvuodesta 2018.

Olikin tapahtumaa edeltävänä päivänä torstaina todella huojentavaa todeta lipunmyyntiraportti ja todeta, että tapahtuma tulee tuottamaan meille muutakin kuin lisää harmaita hiuksia toimitusjohtajalle. KooKoo LIVE! oli kuin olikin lopulta taloudellisesti onnistunut tapahtuma.

Eikä pelkästään taloudellisesti, sillä yleisöltä saatu palaute oli vessajonoja lukuunottamatta pelkästään positiivista. Niille emme valitettavasti oikein mitään voi, Lumon Areena kun on rakennettu vuonna 1982 aikaan, jolloin jäähallimyynti ei ollut kovinkaan suurta. Ehkä tulevaisuuden konserteissa nähdään rivi bajamajoja, kuka tietää.

Järjestämme LIVE!:stä vielä konkreettisemman asiakastyytyväisyyskyselyn, jolla toivottavasti keksimme keinoja entisestään parantaa tapahtumiamme.

Onnistunut tapahtuma on monen tekijän summa. Koko tapahtumahenkilöstömme hoiti jälleen kerran työnsä hienosti. Yritysmyynti ja lipunmyynti onnistuivat, eli yleisöä oli hienosti paikalla. Kokonaisuudesta jäikin niin positiivinen fiilis, että uskallan jo nyt luvata jatkoa KooKoo LIVE! –tapahtumalle.

Artistien osalta neuvottelut on jo aloitettu ja toivottavasti voimme kertoa niistä lisää alkuvuodesta 2018.

Musiikkitapahtuman hyvä puoli on se, ettei tarvitse jännittää illan lopputulosta, kun maaleja ei lasketa!


Sakari Välimaa
toimitusjohtaja