Kiekkoilijan ravinto - Mitä söin päivän aikana?

Terve taas. Nyt on vihdoin ensimmäinen liigaviikko käsillä. Pääsee taas täysin normaaliin kausirytmiin kiinni ja pelaamaan kunnolla. Kauden aikana jaksaminen, palautuminen ja kaikki muutkin fysiikkaan liittyvä on tosi tärkeetä. Näissä asioissa ravinto tietenkin näyttelee suurta osaa.
 

Toiselle riittää, että saa vaan ylipäätään tarpeeksi ruokaa ja joku voi olla ihan superkiinnostunut makroravinteista ja rasvahappotasapainoista. 

Ruokailutottumukset on yksilöillä varmasti hyvin erilaisia. Mikä sopii toiselle ei valttämättä sovi toiselle. Kiekkopiireissä yksilöt myös priorisoi ravintoasiat eri tavalla. Toiselle riittää, että saa vaan ylipäätään tarpeeksi ruokaa ja joku voi olla ihan superkiinnostunut makroravinteista ja rasvahappotasapainoista. Itse ainakin kuvittelen olevani lähempänä jälkimmäistä, joskaan en ehdoton ja sorrun herkutteluun usein.

Kerron nyt, mitä söin eilen normaalin treenipäivän aikana.

Aamupala

Aamupalan teen yleensä jo edellisenä iltana valmiiksi, kuten myös tälläkin kertaa. Tein tuorepuuron, johon laitoin noin 150 grammaa kaurahiutaleita ja tarvittavan määrän kaurajuomaa eli noin 3-4 desiä. Sekoitus ja about 100 grammaa mustikoita päälle. Annos jääkaappiin ja aamulla setti on imeytynyt ja valmis syötäväksi.

Treenien aikana syön yleensä hedelmiä


Treenien aikana syön yleensä hedelmiä. Joskus tulee myös syötyä proteiinipatukka. Tänään en kuitenkaan syönyt hallilla mitään. Moni pelaaja käyttää myös joitain palautusjuomia treenin aikana ja jälkeen. Itse en näitä juurikaan käytä. Kokeillut olen ja joskus ihan säännöllisestikin. En kuitenkaan tunne saavani mun ravintokokonaisuuteen siitä mitään tarvittavaa lisää, eikä palautumisessakaan ole mulla ollut mitään eroa sillä saanko nopeat hiilarit treenin jälkeen banaanista vai jostain jauheesta.

Lounas Kasinolla


Lounas tulee syötyä ulkona lähes päivittäin. Tänään valinta osui Ravintola Kasinoon, jossa tarjolla oli feta-tomaattikeittoa, bataattia ja possunposkea. Salaattipöydästä iso salaatti tomaatilla, kurkulla, oliiveilla ja muutamalla juustokuutiolla sekä muutamalla palalla kanaa. Jälkiruoaksi pieni annos jotain passionrahkahässäkkää, jonka nimeä en muista.

Pieni "sortuminen"
Välipala


Pari tuntia lounaan jälkeen "sorruin" kotona syömään ison lakupatukan. Hetki tästä ja söin välipalaksi ruisleivän, jonka väliin laitoin siivun juustoa ja paistetun kananmunan. Söin tässä vaiheessa myös yhden banaanin.

Päivällinen


Päivälliseksi tein kotona ison kanasaalatin, johon laitoin ison salaattimiksin, jossa erilaisia tummia salaattilaatuja, miniluumutomaatteja ja 250 grammaa tulisesti maustettua kanaa. Päälle vähän oliiviöljyä. Söin myös n. 1,5 desiä riisiä, jonka maustoin öliiviöljyllä, tabascolla ja ripauksella soijaa. Jälkiruoaksi söin taas yhden banaanin.

Iltapala


Se mikä suurinta osaa näistä "absoluuttisista totuuksista" yhdistää on kasvisten määrä. Niiden tärkeyttä ei pysty kukaan kiistämään.

Iltapalaksi söin juttua kirjoittaessa puolikkaan hunajamelonin, banaanin ja 40 g manteleita. Aina en syö erikseen iltapalaa vaan päivällisen jälkeen tulee naposteltua kaikenlaista. Yritän pitää hedelmiä, vihanneksia ja muuta terveellistä aina saatavilla. Muuten söisin varmaan karkkia.


Ravintoasioista keskustellaan nykyään hirveästi niin urheilussa, kuin muutenkin. On hirveesti erilaisia dieettejä ja uskomuksia ja kaikki väittää olevansa oikeassa. Se mikä suurinta osaa näistä "absoluuttisista totuuksista" yhdistää on kasvisten määrä. Niiden tärkeyttä ei pysty kukaan kiistämään. Siksi mä koitan saada niitä mahdollisimman paljon kokoajan ja sen lisäksi keskityn, että saan riittävästi polttoaineita eli hiilareita, proteiineja ja rasvaa. Kaloreista en välitä muuten kuin että saan niitä kokonaisuutena riittävästi. Jaksamisen kannalta on kuitenkin tärkeämpää mistä saan kalorit, kuin se, että saanko jonain päivänä muutaman sata kaloria liikaa tai liian vähän.

Frans #35