Luisteluharjoitus kuntopallolla - Katso video

Hei vaan! Valmistautuminen seuraavaan kauteen on täydessä vauhdissa. Treenaamisessa on hyvä rytmi päällä ja päivittäinen rehkiminen punttisalilla alkaa pikkuhiljaa tuottamaan tulosta.

Kesällä ykkösprioriteettini on fysiikka ja sen rakentaminen kestämään hyvänä läpi pitkän kauden.


Jääharjoittelun määrä kesällä vaihtelee yksilöiden ja joukkueiden välillä paljon. Siinä missä moni pelaaja tykkää rakentaa kesäharjoittelunsa pelkän oheisharjoittelun ja fysiikan ympärille, on myös paljon niitä jotka voisivat olla jäällä päivittäin. Itse kuulun varmasti johonkin välimalliin. Kesällä ykkösprioriteettini on fysiikka ja sen rakentaminen kestämään hyvänä läpi pitkän kauden. Tykkään kuitenkin käydä silloin tällöin tarkistamassa, miltä mahdollisesti kasvanut lihasmassa tai voima ylipäätään tuntuu jäällä. Jääharjoittelu ei myöskään ole pois fysiikan maksimoinnista, kun sen suunnittelee oikein.

Nykykiekossa pelinopeus on suuri. Niimpä myös maalivahdin luistelutaito korostuu. Viimeisen parin kauden aikana olen kesäajan jääharjoittelussa pyrkinyt keskittymään pääasiassa luisteluun. Yli puolet harjoituksista on tullut tehtyä kokonaan ilman kiekkoja ja usein vielä ilman kilpeä, räpylää ja mailaa. Sen sijaan pidän usein käsissäni kevyttä kuntopalloa.

Isoin ja vaikein työ tehdään aina ennen varsinaista torjuntaa.


Kuntopallon käyttö auttaa liikkumisharjoittelussa moneen yksityiskohtaan. Maalivahdin kuuluisi aina liikkua niin, että ensimmäisen liikkeen menosuuntaan tekee pää, sen jälkeen kääntyy muu ylävartalo ja vasta tämän jälkeen jalat tekevät työn. Jo muutaman kilon painoisen pallon pitäminen auttaa tekemään tämän oikein. Pallo on aina käännettävä menosuuntaan ennen lähtöä. Muussa tapauksessa liike vaikeutuu. Painon pitäminen kehon etupuolella myös pakottaa pitämään peliasennon pystymmässä, mikä ainakin itselläni on auttanut ennen liian etupainoisen ja kumaran peliasennon korjaamiseen. 

Kaikenlainen luisteluharjoittelu on maalivahdille todella tärkeää. Täydellisistä perustorjunnoista ei ole pelissä mitään hyötyä, jos ei ensin kerkeä liikkumaan, pysähtymään ja asettumaan tasapainoiseen torjunta-asentoon. Isoin ja vaikein työ tehdään aina ennen varsinaista torjuntaa. 

Tässä vielä esimerkkivideo liikkumisharjoittelusta pallon kanssa. Huomaa, kuinka pään kääntö aloittaa aina liikkeen seuraavaan suuntaan.

 

Kesäisin terveisin
Frans #35