Millainen on mun kotipelipäivä?

Terve taas kaikille! Liigan alku lähenee kovaa vauhtia. Tämä tarkoittaa, että pelien määrä lisääntyy ja niissä aletaan pelaamaan ihan oikeista pisteistä. Huomenna on vuorossa viimeinen treenipeli kun SaPKo tulee Lappeenrantaan, sen jälkeen on tosi kyseessä.

Mailan teippausta

Miten mä valmistaudun peliin ja millainen on mun pelipäivä? 

Jokaisella pelaajalla on oma tapansa valmistautua otteluun. On täysin yksilöllistä miten kukin saa itsestään parhaan mahdollisen irti kun iltaottelussa klo 18.30 kiekko tippuu jäähän. Mulla, kuten myös varmasti kaikilla muillakin koti- ja vieraspeleihin valmistautuminen eroaa toisistaan jossain määrin, joten aloitan kotipelipäivästä. 

Mulla valmistautuminen oikeestaan alkaa jossain määrin jo edellisenä päivänä. Pyydän huoltoa teroittamaan kaksi paria luistimia seuraavaa päivää varten ja muutenkin koitan hoitaa, että varusteet ovat suurin piirtein kunnossa seuraavan päivän aamutreeniä ja illan peliä varten. Edellisenä päivänä en kuitenkaan vielä siirrä ajatuksia peliin enkä mitenkään erityisemmin keskity siihen, että huomenna on pelipäivä. Tietenkään mitään typerää ei tule silloin tehtyä mikä voisi vielä seuraavana päivänä haitata tekemistä. Eli syön hyvin, lepään ja otan treenin jälkeen loppupäivän muutenkin rauhassa. 

Pelipäivän aamujää on usein vähän myöhemmin, kun normaalit treenit, joten myös nukun sen verran pidempään aamulla. Syön ihan normaalin aamupalan, kuten kaikkina muinakin päivinä. Tämän jälkeen lähden hallille ja olen siellä noin puoli tuntia ennen yhteistä kokoontumisaikaa ja palaveria.


Hallilla ensimmäisenä vaihdan treeniverkkarit päälle, tarkistan että varusteet ovat kuivat ja että huolto on muistanut teroittaa luistimet valmiiksi. Tämä on toteutunut 100 % varmuudella aina ellen itse ole unohtanut asiasta edellisenä päivänä mainita. Seuraavaksi tarkistan mailat. Illaksi pitää olla vähintään kolme pelikelpoista mailaa ja aamuksi vielä varalle yksi, jota en ota peliin mukaan. Jos näin ei ole, pyydän huollolta uuden ja teippaan sen valmiiksi. Täysin uutta mailaa en tarvitse vielä aamulla, joten jätän lavan vielä tässä vaiheessa erkkaamatta.

Seuraavana onkin yleensä vuorossa palaveri. Yleensä palaverissa käydään oman pelin perusasioiden lisäksi illan vastustajaa läpi, miten heitä vastaan kannattaa pelata ja missä asioissa pitää olla tarkkana? Erikoistilannepelaamista katsotaan yleensä myös tässä vaiheessa tarkemmin kuin muina päivinä.

Palaverin jälkeen on päivästä riippuen yleensä 45-50 min aikaa ennen kun mennään jäälle. Aamutreenejä ennen olen yleensä aika laiska. Lämmittelen vaan just sen verran että pystyn tekemään torjuntoja rikkomatta itseäni ja muuten koitan säästää kaiken energian iltaa varten. Rutiini tähän on ehkä enemmän henkinen kuin fyysinen, mutta joka tapauksessa mun valmistautumisessa merkityksellinen. Jäällä yleensä vedetään lyhyt treeni ja sieltäkin lähden yleensä pois heti kun se on mahdollista.

Mun mielipide on, että treenaaminen on muille päiville ja pelipäivä kuuluu pyhittää vaan ja ainoastaan pelisuorituksen optimoimiseen. 

Jään jälkeenkään en yleensä tee hallilla mitään ylimääräistä. Joskus saattaa olla tarvetta jollekin lihashuollolle, mutta jos kroppa tuntuu hyvältä eikä mitää ongelmia ole, tyydyn yleensä vaan tarkistamaan varusteet vielä kertaalleen ja hoitamaan ne kuntoon, jos jotain yllättävää ilmenee. Sen jälkeen käyn suihkussa ja lähden syömään. Syön pelipäivän lounaan yleensä aina hallin ravintolassa. Se on helppo ja tarpeeksi kattava vaihtoehto, josta saa varmasti tarpeeksi.

Lounaan jälkeen lähden kotiin, jossa yleensä hetken vaan hengailen ja kulutan jotenkin aikaa ennen päiväunia. Päiväunirutiini on myös kaikilla hyvin erilainen. Toiset nukkuu pitkään ja toiset ei ollenkaan. Itse en koskaan nuku yli tuntia. Jos olen saanut hyvät yöunet ja muutenkin olen pirteä, nukun vielä vähemmän ja oikeastaan vaan makoilen sängyssä about tunnin verran. Päivällä nukkuminen on usein vain tapa katkaista odotteluaika kotona jotenkin ja ottaa rennosti ajattelematta ja miettimättä illan peliä vielä tässä vaiheessa liikaa. Lepohetken jälkeen nousen sängystä, teen välipalaa ja keittelen kahvit, jonka jälkeen koitan taas jotenkin kuluttaa jäljellä olevan ajan ennen kun taas tarvitsee lähteä hallille.

Lähden kotoa peliin yleensä hieman myöhemmin kun lähtisin treeneihin. Kokoontuminen on pelaajilla lähes poikkeuksetta kaksi tuntia ennen ottelun alkua ja siis 1h 20 min ennen jäälämmittelyn alkua ja olen yleensä hoitanut kaikki tavarat kuntoon hallilla jo aiemmin, joten en koe ennen peliä tarvetta mennä hallille liian aikaisin. Saavun sinne ehkä 10 minuuttia ennen kun siellä on oltava.

Hallilla vaihdan ensimmäiseksi taas verkkarit päälle ja haen erkkaamattomat mailat mun paikalle koppiin ja erkkaan ne siellä. Tässä vaiheessa yleensä alkaa näkymään tietyt rutiinit, joihin tämä mailojen vieminen omalle paikalle koppiinkin kuuluu. Haen omalle paikalleni myös erkat ja muut teipit mitä mahdollisesti pelin aikana tarvitsen, kuten myös yhden vesi ja yhden urheilujuomapullon, joita tankkaan tasaisesti ennen peliä ja erätauoilla. Juon tässä vaiheessa yleensä myös pienen tilkan lisää kahvia.



 Tietyt rutiinit hallille tultaessa ja lämmittelyssä saa mut tuntemaan, että nyt on peli tulossa ja auttaa keskittymään paremmin.
 

Venyttelyä


Lähden veryttelemään yleensä noin 50 min ennen jäälämmittelyn alkua. Jumppailen ja availen paikkoja noin 25 min ajan ennen varusteiden pukemista päälle. Hölkkäilen ja jumppailen suht samalla tavalla ennen jokaista peliä. Joskus tietyt kropan tuntemukset ja erityisvaatimukset täytyy ottaa huomioon ja lämmitellä joku paikka eri tavalla, mutta pyrin pitämään lämmön suurinpiirtein samantyylisenä joka kerta. Tietyt rutiinit hallille tultaessa ja lämmittelyssä saa mut tuntemaan, että nyt on peli tulossa ja auttaa keskittymään paremmin. 

Jäälämmittelyssä mulla on muutamia rutiineja. Se tehdään kuitenkin suurimmaksi osaksi joukkueen kanssa yhdessä, joten täydellinen kaavamaisuus ei siellä ole mahdollista. Pyrin siellä kuitenkin aina nostamaan hieman tehoja ja tekemään asioita jo pelitemmolla.  Pyrin käymään myös kaikki ääriliikkeet ja venytykset läpi, jotta pelissä mikään liike ei tulisi enään yllätyksenä. 

Lämmittelyn jälkeen kopissa, kuten myös kaikilla erätauoilla, otan aina varusteiden yläosan pois, käyn vessassa ja huuhdon naaman kylmällä vedellä. Tankkaan myös nesteitä ja syön puolikkaan banaanin jokaisella tauolla. Käyn tauoilla myös lyhyesti läpi tiettyjä peliin liittyviä asioita, jotka auttaa mua pitämään keskittymistä yllä läpi koko ottelun. Ottelutapahtuma meillä kestää siitä hetkestä kun tullaan hallille noin 5 tuntia siihen kun pelin jälkeen lähdetään hallilta, joten tietyt keskittymistä helpottaavat tavat on mulle ainakin tosi tarpeen. Näitä samoja asioita käyn usein myös pelin aikana läpi, jos peli vaikka pyörii vastustajan päässä pidempään ja joudun odottelemaan seuraavaa omaan päähän tulevaa tilannetta. 

Pelin jälkeen rutiinit riippuu aina täysin pelistä ja siitä milloin pelataan tai harjoitellaan seuraavaksi, mutta lihashuoltoon kuluu pelin jälkeen aina aikaa. Joskun pelin jälkeen tulee tehtyä myös punttiharjoitus. Tällä maksimoidaan levon pituus ennen seuraavaa peliä. Puntti siis tavallaan liitetään pelin kanssa yhdeksi kovaksi suoritukseksi, jolloin välipäivinä voi ottaa rauhallisemmin ja palautella ja virittää kroppaa seuraavaan peliin. Pelin jälkeen myös kunnon ruokailu joskus hallilla ja joskus kotona.
 

Frans #35