Yläkropan voimaharjoitus kauden aikana - katso videot!

 

Moi pitkästä aikaa. Joulu on jo ovella ja jääkiekkokausi lähenee puoltaväliä. Majailemme SaiPan kanssa tässä vaiheessa sarjataulukon viidentenä eli alkukausi on sujunut hyvin. Kaiken lisäksi tuntuu, että sekä henkilökohtaisesti, että joukkueena pystymme ottamaan vielä isoja steppejä eteenpäin. Olemme siis oikealla tiellä.

  Maalivahtien harjoittelu eroaa usein jonkin verran kenttäpelaajien harjoittelusta. Jäällä tämä on tietysti itsestään selvää, mutta usein myös oheisharjoittelussa tehdään hieman erilaisia asioita. Yläkropan voimaharjoittelu ei ole aina kuulunut maalivahtien suosituimpiin harjoitusmuotoihin. Ennen vanhaan sen saatettiin ajatella olevan jopa vahingollista. Itse kuitenkin tykkään harjoitella myös sitä säännöllisesti lihasmassan ja tukilihaksiston ylläpitämiseksi. Myös jämäkkyyden ja voiman tunne on itselleni tärkeää pitkän kauden aikana. 

Kauden aikaisessa voimaharjoittelussa on kuitenkin muistettava, että kroppaa ei varsinkaan otteluruuhkan aikana voi vetää täysin jumiin. Itse olen kokenut hieman lyhyemmät ja isommalla kuormalla tehtävät liikkeet hyviksi. Välillä tulee kuitenkin tehtyä myös kevyemmillä painoilla pidempää sarjaa jonkin liikkeen ollessa sen verran haastava, että isoilla painoilla tehtynä se tulisi tehtyä väärin. Tällöin toistomäärä on kuitenkin pidettävä muutaman toiston verran vajaana maksimista.

Tässä muutama esimerkkiliike. Sopii varmasti muidenkin, kuin jääkiekkomaalivahdin treeniohjelmaan.

1. Leuanveto lisäpainolla.

Keskity suoritustkeniikkaan. Valitse paino niin, että jokainen toisto lähtee aina suorilta käsiltä ja pysähtyneestä tilasta ja kroppa pysyy staattisena koko suorituksen ajan.


2. Penkkipunnerrus käsipainoilla kuntopalloa käyttäen.

Aseta pallo lapojen alle. Keskity suoritukseen niin, että olkapäät eivät nouse korviin ja lantio ja selkä pysyvät suorana ja jämäkkänä. Painot taas sen mukaan, että liike pysyy puhtaana.