Haaveiletko urasta tubettajana? - huomioi nämä viisi vinkkiä

Tubettaminen eli sisällön tuottaminen omalle YouTube-kanavalle on ollut kovassa huudossa viime vuosien ajan. YouTube onkin noussut suosituimmaksi sosiaalisen median alustaksi.

Siinä missä allekirjoittanut ihaili nuorena mm. Mika Häkkistä ja Jari Litmasta, nykypäivän nuori nimeää idolikseen esimerkiksi pewdiepien, Casey Neistatin, marieeveronican tai Lakon. Kyllä, he ovat tubettajia. 

Mutta sehän tekee vain videoita nettiin? Mitä työtä se muka on?

Kilpailu tilaajista ja näyttökerroista muistuttaa toisinaan sitä uuden päivittäistavaraliikkeen jonoa, jossa kaikki havittelevat
ilmaista ämpäriään - jokainen haluaa omansa kotiin viemisiksi. Ilmainen ämpäri lähtee lähes jokaisen matkaan, mutta YouTubessa vain harva onnistuu.

"Mutta sehän tekee vain videoita nettiin? Mitä työtä se muka on?". Onneksi tällaiseen lauseeseen törmää yhä harvemmin. YouTubessa menestyminen tapahtuu nimittäin äärimmäisen suuren työmäärän kautta. Alaa on tutkittava jatkuvasti, jo pelkästään YouTuben algoritmeihin kohdistuvien muutosten vuoksi.

YouTubessa breikkaamiseen ei ole oikotietä onneen. Asioita voi ja kannattaa tehdä alusta lähtien oikein. Helpottaakseni teidän urakkaa, tuon blogissani esille viisi tärkeää tekijää, jotka helpottavat tietänne kohti parempia tilastoja.

1. LUO SISÄLTÖÄ SÄÄNNÖLLISESTI

Sisällön säännöllinen tuottaminen on yksi tärkeimmistä tekijöistä matkalla menestykseen. Pohdi asiaa näin: odotat luultavasti kuumeisesti suosikkisarjasi seuraavaa jaksoa. Voit luoda samankaltaisen odottamisen tunteen tilaajillesi. Jos mahdollista, pyri julkaisemaan video joka viikko samana päivänä.

YouTuben nykyiset algoritmit suosivat sisällöntuottajia, jotka julkaisevat videoita useasti viikossa, jopa päivittäin. Pyri siis tuottamaan paljon materiaalia. Muista pitää videot mielenkiintoisina! Päivittäinen julkaisuväli ei johda menestykseen, mikäli sisältösi on tylsää.

2. RAJAA KANAVASI SISÄLTÖ

Älä tee kanavaasi kaikille - tee se kohderyhmälle. Mieti tarkkaan, kenelle suuntaat videosi. Mieti myös sitä, kenelle et tee videoitasi. Tämä auttaa sisällön rajaamisessa.

Otetaan esimerkki: Teet kanavallesi tuotearvioita. Älä tee tuotearvioita mistä tahansa tuotteista tai palveluista, vaan kohdenna arviosi tiettyyn alaan, esimerkiksi elektroniikkaan.

Jos teet kaikkea kaikille, et luultavasti tavoita ketään.

3. THUMBNAILIT KUNTOON

Thumbnaililla eli videon yhteydessä näkyvällä kuvalla on helppo houkutella uusia katsojia. Huomioi, että näyttävän ja houkuttelevan thumbnailin tekeminen on tärkeä osa julkaisuasi.

Älä siis tyydy YouTuben ehdottamiin kuvavaihtoehtoihin - tee ehdottomasti aina oma.

4. OTSIKOI HOUKUTTELEVASTI - ÄLÄ JOHDA HARHAAN

Clickbait eli klikkiotsikoiminen on YouTubessa jopa isommassa roolissa, kuin perinteisessä mediassa. YouTubessa klikkiotsikoiminen on osittain hyväksyttyä, kun sen tekee hyvän maun rajoissa.

Tylsä otsikko ei houkuttele klikkaamaan videotasi auki. Herätä huomio otsikolla, mutta älä missään nimessä johda katsojaa harhaan! Mikäli videon sisältö ei vastaa otsikkoa, katsoja hyvin varmasti sulkee videon - eikä välttämättä palaa koskaan kanavallesi.


5. HYÖDYNNÄ SOSIAALISTA MEDIAA

Sosiaalisen median voimaa ei pitäisi koskaan aliarvioida. Liity esimerkiksi Facebook-ryhmiin ja jaa videoitasi, mikäli ryhmän säännöt sen sallivat. Hyödynnä eri alustoja, kuten Twitteriä ja Instagramia.

Voit esimerkiksi tehdä videostasi lyhyemmän version ja ladata sen muihin sosiaalisen median alustoihin. Liitä videon yhteyteen YouTube-linkki, joka vie täysimittaiseen videoon.

Sosiaalisen median voimaa ei pitäisi koskaan aliarvioida.

Ylimääräinen vinkki: ole aktiivinen ja huomioi videoihin tulevat kommentit ja kysymykset. Katsojat arvostavat, kun tekijä huomioi heidät.

Muista: internet on pullollaan trollaajia. Älä siis astu trollimiinaan :)