Lähes joka kymmenes autoilija on torkahtanut ajon aikana

Väsymystä ei voiteta pelkällä tahdonvoimalla, sillä aivot aloittavat nukkumisen ilman erillislupaa. Onnettomuuteen joutumiseen ei kuitenkaan tarvita varsinaista nukahtamista, vaan pelkkä tarkkaavaisuuden herpaantuminen riittää

16 prosenttia autoilijoista kertoo ajaneensa viimeksi kuluneen vuoden aikana niin väsyneenä, että on pelännyt sen olevan turvallisuudelle vaaraksi.

13 prosenttia on pelännyt rattiin nukahtamista ja 8 prosenttia on torkahtanut ajon aikana. 7 prosenttia on joutunut läheltä piti -tilanteeseen väsymyksen vuoksi.

Luvut selviävät Liikenneturvan toukokuussa tekemästä kyselystä, johon vastasi 1035 henkilöä. Heistä autoilevia oli 79 prosenttia.

— Väsymystä löytyy monen onnettomuuden taustalta, ja se lisää mahdollisia vaaratilanteita. Kuljettajaan väsymys vaikuttaa samaan tapaan kuin alkoholi: ajokyky heikentyy, reagointi hidastuu ja kuljettaja tarvitsee enemmän aikaa havaitsemiseen, ratkaisujen tekoon ja toimintaan, kuvailee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen tiedotteessa.

Väsyneenä ajaminen on paitsi vaarallista, myös lainvastaista. Tieliikennelain 63. pykälässä todetaan: "Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset.”

Pitkät matkat ja työ väsyttävät

Lähes joka kolmas vastanneista kertoo väsymyksensä syyksi pitkät ajomatkat. Neljäsosa kertoo syyksi työn. Noin kuudesosalle väsymystä aiheuttaa unettomuus, elämäntilanne ja yksinkertaisesti se, ettei ehdi nukkua. Yli puolet vastanneista kuitenkin pitää väsyneenä ajamista vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena.

— Vastauksista näkee, että ruuhkavuodet, hektinen elämänrytmi ja jatkuva suorittaminen valuvat tien päälle. Suomessahan on muutenkin puhuttu viime aikoina paljon siitä, että ihmiset eivät yksinkertaisesti nuku tarpeeksi. Ratin taakse istahtaessa väsymys hiipii väistämättä perimään velkojaan, pohtii Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.

Ajonaikaista väsymystä on torjuttu jaloittelutauoilla, avaamalla ikkunan, kuuntelemalla radiota tai juomalla jotain kofeiinipitoista. Tuula Taskisen mukaan pars keino on suunnitella matkansa niin, että ehtii levätä riittävästi ennen ajoon lähtöä.

Liikenneturvan vinkit väsymyksen välttämiseen

Nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia tai enemmän.

Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.

Mieti etukäteen taukopaikat ja tauota ajo.

Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.

Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.

Vältä ajamista aamuyön tunteina klo 01—06, kun riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.

Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.